tisdag 12 november 2013

Paris.


Den här bilden tycker jag visar glädjen i mina steg, hur lätt fötterna lyfter när jag promenerar runt på Paris gator. 
Jag saknar att öppna fönstret och höra ljudet från Paris utanför på morgonen när jag kokar mitt kaffe, promenaden ner till bageriet nere på hörnet och hur baguetten i det bruna pappret är ljummen mot handen och hur man inte kan låta bli att nypa bort en bit och äta på den korta vägen hem. Att springa ner för alla stentrappor i hopp om att man ska hinna med metron fast att väntetiden knappt aldrig är över fem minuter, att bara en visit på mataffären är spännande och hur jag fascineras av hur lösa hundar stannar vid rött ljus. 
Hur grönsakerna, bären och frukterna på de små vagnarna utanför affärerna luktar när man balanserar förbi på det lilla som är kvar av trottoaren, de vackra byggnaderna och att varje balkong är som ett konstverk, marknaderna som doftar av grytor, lavendel, grillad kyckling, kryddor, blommor, korv, små söta kakor och att jag nästan alltid hoppar till av de höga och ivriga ropen från försäljarna. 
Att gömma mitt leende och fnissa i min halsduk då fransmännen springer för livet med sina paraplyer när några små flingor av snö faller, "hemliga" innergårdar, de små men ack så underbara matstånden och att packa väskan med en bok eller tidning för att sedan spendera dagen i en av Paris många parker. 
Att när kylan kryper på köpa varma, underbara kastanjer av en man med kundvagn utanför Jardin des Tuileries, att ge sig ut och promenera med kameran på axeln, konsten som finns överallt, att på natten promenera Avenue des Champs-Élysées bland ljus från trafiken med blicken på Arc de Triomphe, att dela en flaska vin med någon på en uteservering, kyrkorna, Marais, de vackra franska damerna, shoppningen, barerna/pubarna som gömmer sig i gränderna, att sitta i timmar, bara vara och titta på folk. 
Kvällarna som förvandlas till nätter under ett upplyst Pont Neuf med fint sällskap, lite oliver och en flaska vin, den franska maten, musikanterna, de vackra broarna, second hand-butikerna, Montmartre, det franska språket etc. 
Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst, vad jag saknar Paris. 


3 kommentarer:

  1. Inte bara är Paris fint, du får mig att längta så det värker i mig. Fina Paris och fina väl valda ord.

    SvaraRadera
  2. Jag börjar typ gråta My, jag vill dö jag saknar det så! <3

    SvaraRadera
  3. Fint och vilka vackra ord och beskrivningar. Allt känns så verkligt. Kram Mamma

    SvaraRadera